Kontakt
Oblíbené

Pro ceny a dostupnost tohoto představení nás kontaktujte na info@avantgarde-prague.cz

Základní informace

Doba trvání
Kdy odpoledne | navečer
Kde? Stavovské divadlo

Hlavní popis

Donizettiho komediální opera Viva la Mamma na libreto Domenica Gilardoniho nese původně název Divadelní dohody a neshody, a představuje tak jemně satirickou reflexi samotného žánru. Dílo se osobitě adaptovalo na české scéně, když bylo roku 1977 překřtěno na Poprask v opeře a nazpíváno v českém překladu libreta. Za současnou inscenací, která se vrací k italskému zpěvu, stojí choreograf a přední osobnost mimického divadla Radim Vizváry, díky němuž je hra rozprouděna nevšedním pohybovým nábojem.

Přestože opeře nechybí dějová linka, klasický dramatický příběh ustupuje jednotlivým humorným scénkám a pěveckým výstupům, které si žijí jakoby vlastním životem. Tématem hry je totiž divadelní zkouška k nadcházející operní premiéře, během níž dochází k různým drobným peripetiím, především k soupeření primadonny Darii a zpěvačky Lugii. Nejvýraznější protagonistkou se však stává Lugiina matka Agáta, která se snaží u maestra Strappaviscera vyjednat sólo pro svou dceru a k nevoli ostatních všelijak zasahuje do celkové podoby představení. Německý tenorista Guglielmo zase naprosto neovládá svůj text ani zpěv a další herci zanedlouho z ansámblu odcházejí, takže chystané představení ústí do předčasného fiaska. Aby divadelníci nemuseli nespokojeným investorům vrátit peníze, utečou nakonec pod rouškou noci z města…

Vizváry přenesl děj z divadelního zákulisí do tělocvičny, takže v první scéně sledujeme skupinu cvičících Sokolů, mezi něž přicházejí herci v pestrobarevných šatech a se sportovci se proplétají až do konce hry. Za bohatou dávku humoru ručí zejména mužské ztvárnění matky Agáty, která se svým hlubokým barytonem snaží dosáhnout sopránových výšin obou mladších zpěvaček; vrchol komedie lze spatřovat v jejím směšně okouzlujícím pokusu o baletní kreace na konci prvního dějství. Inscenace dále pracuje s menšími činoherními vstupy a především s neustálým tancem a pohybem, který se rozšiřuje z jeviště do dalších prostorů divadelního sálu, takže zde není skoro nic, co by připomínalo klasické a poněkud strnulé operní provedení. Přesto tu spojitost zůstává: tvoří ji precizně nastudované árie v duchu italského belcanta, které potěší ucho každého operního labužníka.

Opera o dvou dějstvích je nastudována v italském originále s českými a anglickými titulky. Provází Sbor a Orchestr Národního divadla.

Adresa

Národní divadlo Národní 223/2 Praha 1 – Nové Město 110 00

Zkušenosti ostatních