Kontakt
Oblíbené

Pro ceny a dostupnost tohoto představení nás kontaktujte na info@avantgarde-prague.cz

Základní informace

Doba trvání
Kdy odpoledne
Kde? Stavovské divadlo

Hlavní popis

Kafkův román Proces patří k nejvlivnějším dílům moderní literatury: abstraktní téma sváru mezi jednotlivcem a státním aparátem vyobrazuje s takovou sugestivností, že se z jeho hlavního hrdiny – Josefa K. – stal doslova symbol oběti nadosobního byrokratického systému. Právě na tento motiv se zaměřuje italský choreograf Mauro Bigonzetti ve své baletní adaptaci nesmrtelného existenciálního příběhu, kterou přinesl na jeviště Stavovského divadla.

Balet pracuje s předlohou volně, ale dějové jádro zůstává: třicetiletého Josefa K. jednoho dne navštíví policejní agenti, kteří ho chtějí zatknout navzdory jeho nevině. Nebo si Josef alespoň myslí, že je nevinen, protože se zdá, že něco provést musel. Následně je vtažen do podivné soudní mašinerie, aniž by byl jedinkrát řádně seznámen se svým případem, a ztrácí se v kolotoči informací, které se vyznačují zdánlivou logikou. Jeho milenky se od něho odvracejí, anebo mu radí, aby se ke své vině přiznal, což on odmítá udělat. Když se však seznámí se soudním malířem Titorellim, který ho přesvědčuje o jeho bezmocnosti vzhledem k celému procesu, přijímá svou vinu, třebaže až do konce nezjistí, co přesně spáchal. V předvečer jeho jednatřicátých narozenin přijdou do jeho bytu neznámí muži, odvedou Josefa za město a tam ho – víceméně s jeho svolením – popraví.

Bigonzetti příběh ozvláštňuje postavou dívky oděné jen do novin, která jako by symbolizovala krutou nevyhnutelnost událostí. Slepou osudovost Kafkova Procesu lze pochopit a scénicky ztvárnit různými způsoby, například vyzdvižením černého humoru anebo akcentací absurdnosti s využitím muzikální disonance. Bigonzetti ale sáhl po renesančních, barokních i současných skladbách, ve kterých se proplétá tragika s odevzdaností, smutek s duchovním rozjímáním. Choreografie čerpá z palety moderních výrazů, mezi nimiž najdeme jak dojímavé emocionální party, tak prudké expresivní pohyby kontrastující s převážně klasickou hudbou. Přestože je scéna řešena minimalistky, atmosféra by se dala krájet: s využitím počítačových projekcí a díky skvělé světelné práci vzniká iluze nekonečně hlubokého temného prostoru, na jehož pozadí se lidští aktéři zdají být maličcí a bezvýznamní. Bigonzettiho inscenace je ukázkovým příkladem tvůrčího úsilí, které je zakořeněno v aktuální umělecké situaci, aniž by se zpronevěřilo výpovědi literární předlohy.

V jednoaktovém představení vystupují sólisté a sbor Baletu ND.

Adresa

Národní divadlo Národní 223/2 Praha 1 – Nové Město 110 00

Zkušenosti ostatních