Kontakt
Oblíbené

Pro ceny a dostupnost tohoto představení nás kontaktujte na info@avantgarde-prague.cz

Základní informace

Doba trvání
Kdy
Kde? Nová scéna Národního divadla

Hlavní popis

Původní dílo českého skladatele Jiřího Kadeřábka na libreto Kathariny Schmitt a Lukáše Jiřičky představuje neobyčejný počin na pomezí inovativně pojaté opery a vizuálního umění. Na pozadí příběhu pražského Stalinova pomníku a jeho autora Otakara Švece si klade filosofickou otázku o vývoji moderního člověka, ale rovněž si v avantgardním duchu pohrává s klasickou hudebně-dramatickou strukturou a provokativně zkouší otevřenost současného diváka.

Zřetelná narativní linka se točí kolem veliké události 50. let, jíž je stavba a odhalení monumentální sochy J. V. Stalina na Letné. Významný sochař Otakar Švec se roku 1949 přihlásil do konkursu na jejího zhotovitele spíše z formálních důvodů než z přesvědčení. Ke svému překvapení ale zvítězil a ocitl se náhle pod politickým tlakem vytvořit stavbu v patřičných rozměrech a v požadovaném termínu. Pracoval na ní sporadicky až do roku 1955, v neustálých obavách z neuskutečnitelnosti takového projektu, a dva měsíce před její expozicí spáchal sebevraždu – rok po sebevraždě své manželky a spolupracovnice Vlasty Švecové. Socha se na letenském kopci tyčila do roku 1962, kdy byla – několik let po pádu stalinského kultu osobnosti – odstřelena.

Inscenace se ovšem historickou zápletkou nevyčerpává: zatímco likvidace monstrózního monumentu, zastupovaná rozebráním veliké sádrové hlavy uprostřed původního hlediště (diváci jsou usazeni v menším prostoru původního jeviště), završuje druhou část, část třetí – nadepsaná Přízraky – evokuje jakousi post-apokalyptickou situaci, v níž je někdejší totalitní společnost i se svou „pokrokovostí“ nahrazena úplnou absencí kultury. Hudební provedení je kombinací živého zpěvu pěti sólistů, reprodukovaného dětského sboru, smíšeného sboru a orchestru a živého šestičlenného orchestru, který se zapojuje až v závěru představení. Kadeřábkova experimentální hudba, charakterizovaná záměrnou disonancí a fragmentární i neintuitivní kompozicí, výborně koresponduje s postupnou deformací dramatické soudržnosti: po pádu pomníku – a tím i jasně vytyčené dějové linky – přicházejí nejisté časy, veliké bláznivé projekty po sobě zanechávají pustinu a místo oslavných písní již protagonisté, odění nyní jen do primitivních cárů, vyslovují pouhé slabiky či nesmyslné změti slov a hledají v nastalém chaosu nepatrné znamení řádu. Žádný člověk je určen všem divákům, kteří chtějí vidět a slyšet radikálně jinou operu.

Opera o třech částech je nastudována v českém jazyce. Působí Komorní soubor ND, Sbor a Orchestr ND, Dětská opera Praha.

Kam se dostavit:

Nová scéna Národního divadla Národní 1393/4 Praha 1 – Nové Město 110 00

Zkušenosti ostatních