Jungmannovo náměstí

Jungmannovo náměstí je komorní prostor v srdci města, který v sobě pozoruhodným způsobem vrství architektonické dějiny. Ve 13. století se jednalo o jedno z mnoha míst před staroměstskými hradbami, kde se sbíhaly historické cesty. Svůj význam získalo při založení Nového Města v roce 1348. Císař Karel IV. měl s křižovatkou velké plány. Celému prostoru měl dominovat chrám Panny Marie Sněžné, který by velikostí i výškou překonával katedrálu svatého Víta a uzavíral by tak prospekt dnešní Národní třídy. Z kostela byla nakonec postavena jen část a z ní zbyl po husitských válkách pouze vysoký chór. I dnes si však dimenze zamýšleného chrámu můžeme představit: archeologický průzkum ukázal, že průčelí kostela by se nacházelo v místech, kde v současnosti najdeme pomník Josefa Jungmanna. S obdobím vlády Karla IV. souvisí také založení sousední rozlehlé Františkánské zahrady, která se jakoby zázrakem uchovala až do dnešních dnů. Vstup do bývalé gotické zahrady se nachází v koutě náměstí. Díky jeho nenápadnosti jej většinou objeví jen ti, kteří o skryté zahradě vědí.

Zásadní proměnou prošlo náměstí v první polovině 20. století. Vzhledem k vzrůstajícímu významu bulvárů na hradbách se poklidné náměstíčko ocitlo v epicentru rozvoje moderní Prahy. Klíčovým urbanistickým momentem bylo postavení sochy Josefa Jungmanna, jenž patří k hlavním postavám českého národního obrození. Tímto zásahem se z náměstíčka stal plnohodnotný velkoměstský prostor, který byl následně dotvořen významnými stavbami po svém obvodu.

Stavby na náměstí a v jeho bezprostředním okolí jsou fascinující učebnicí dynamických architektonických proměn prvních desetiletí 20. století. Novobarokní budova v čele Národní třídy ukazuje sebevědomí a vkus bohatých měšťanů, kteří kolem roku 1900 hledali vzory pro své stavby ve Vídni a v Paříži. Jen o málo mladší strohá cihlová budova Mozartea v Jungmannově ulici od zakladatele české moderní architektury Jana Kotěry je jedním z klíčových děl zrodu domácí architektonické moderny. Plastická kamenná fasáda paláce Adria je pro změnu kuriózním svědkem hledání „národního slohu“ po vzniku Československa v roce 1918. A konečně nárožní palác ARA (dříve obchodní dům Perla), postavený na přelomu 20. a 30. let, dokazuje finální vítězství funkcionalismu, který se stal synonymem meziválečného pokroku a demokracie.

 Kde
Nové Město
Menu